Kouluun hölkkäsin klo 7.25-7.50.
Luultiin, että meillä olisi vielä viimeiset tunnit saksaa ja kaksi tuntia kuvista, mutta aloitimme rentoutuksella joskus 8.25 ja rentouduttiin. Sitten annettiin palautetta, feed back, hienosti englanniksi Barbaralle. Ensin muotoilivat lauseensa kirjallisesti ja sitten lukivat ne ääneen. Hyvää palautetta tuli, ja osasivat antaa meille parannusehdotuksiakin. Klo 9.40 loppui tunti ja Barbara kiitteli suomalaisia mukaviksi nuoriksi ja meillä oli hänelle lahjaksi kaupungilta kirja Minun Karjalani (ihania valokuvia meiltä) ja sininen Marianne-karkkipussi. Niin suomalaista, niin suomalaista.
Tämän jälkeen suomalaiset saivat vapaat koulun loppuun asti, koska joillakin oli vielä tuliaiset ostamatta (huom. kotijoukot! Nyt niitä siis on ostettu!). Ja me Barbaran kanssa menimme vielä tapaamaan rouva Ahlring eli koulun johtaja, ja keskustelimme vaihto-ohjelmasta ja siinä tänä vuonna siinä olleista ongelmista, lähinnä siitä, että on hieman hölmöä, että suuri suomalaisporukka tulee Wiesbadeniin kahdeksi viikoksi, eivätkä he ollenkaan tapaa vaihto-ohjelmaa hoitanutta ja minunkin kanssa "tuhat" s-postia laittanutta opettajaa ollenkaan, sillä hän on Espanjassa solmimassa uusia vaihto-ohjelmasuhteita. Tänään Wiesbadeniin saapuu yhtä suuri ryhmä Latviasta, eikä tämänkään kahden viikon aikana vaihto-ohjelmaope ole paikalla. Hieman hankalaahan se tietysti on, mutta onneksi meillä oli Barbara kaverina ja apuna.
Iltapäivällä nuorten oli tarkoitus mennä Mainziin Wakeboardenia (?) tekemään, mutta ilma oli hieman tuulinen ja kylmä. Ovatkohan sitä voineet kokeilla? Ja mitä muuta niillä lie suunnitteilla viimeiseksi illaksi? Toivottavasti ovat huomenna hyvissä ajoin lentokentällä. Viimeistään puoli kahdeksalta sovimme siellä olevamme. Toivottavasti vaihtoperheilläkin tuo tieto on...
Kuvia ja sitten Wiesbaden vaikenee...
 |
| Barbara näyttää kutosluokan luokan sääntöjä |
 |
| Kuuntelemme toisiamme, tuemme toisiamme, käyttäydymme kunnolla emmekä loukkaa ketään yms.Ryhmähenkeä ja luottamusta toivomme. |
 |
| Rentoutushetki. Olimme luokassa, jonka oppilaat olivat parhaillaan liikuntatunnilla ja lähtiessään olivat nostaneet tuolit pöydille. |
 |
| Ville antaa palautetta. |
 |
| Palautetta kirjoitettiin ja annettiin. |
 |
| Luokan seinällä oli myös vinkkejä opiskeluun: suunnitelmallinen opiskelu, ilon kanssa opiskelu, monien aistein avulla oppiminen, kiinnostus oppiaineeseen, opiskella pikkuisen joka päivä ja pitää muistaa pitää taukoja |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti