keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Keskiviikko 18.5.: Koulua ja kierrosta

Aamulla oli mukava katsella säätiedotusta, koska siellä luvattiin +25 astetta!
Koululle kävelin klo kahdeksaksi, ja siellä olin tietysti ajoissa. Tänään Barbara ei ollut koululla lainkaan, joten vetovastuu oli minulla.

Meille oli varattu ekaksi tunniksi enkkua nuoren enkunopen ja Victorian luokan kanssa. Ope tuli paikalle heti klo 8.15., kun tunti alkaa klo 8.10. No, meitä oli iso porukka, kun nokialaisetkin tulivat mukaamme, ja ei meinannu luokan vetoisuus oikein riittää. Ope antoi kaikille tekstin, joka luettiin ääneen. Tietenkin minun opiskelijani lukivat, kun vapaaehtoisia ääneenlukijoita etsittiin! Sitten piti kertoa, mitä tekstissä kuvattiin, ja taas oikea vastaus löytyi minun opiskelijoiltani. Seuraavaksi kirjoittivat tarinalle lopun, ja tietenkin minun opiskelijani kirjoittivat myös oman vastauksensa, ja joku taisi saada lukea traagisen tarinan loppunsa ääneenkin! Hienoa työskentelyä! Sittenpä tunti olikin jo lopussa, ja ope pakkasi tavaransa klo 8.55!

Tekstiä luetaan

Osallistutaan

Piti kirjoittaa

Tokalla tunnilla olimme Paulin ja Larsin luokan kanssa enkun tunnilla. Siellä oli sijaisope, jota olin aamulla jututtanut, ja hän sanoi, että on ihan ok, että tulemme tokaksi tunniksi sinne. Siellä työskenneltiin tietokoneilla projektin parissa, jossa oli pitänyt valita joku alakulttuuri, ja nyt etsittiin tietoa mm. Elviksestä, Joe Cockerista, RnB:stä, ja suomalaiset joutuivat etsimään muististaan tietoa Daruden Sandstormista yhdelle ryhmälle. Meille sanottiin heti ekana päivänä, ettei kännykkä saa edes vilahtaa päivän aikana, mutta sijaisopen tunnilla kaikilla oli kännyt esillä. Ehkä se kuului siihen projektin tekoon, ja ne vaan etsi sieltä tietoa... Tunti loppui  klo 9.45, ja sitten paussi 15 minuuttia.

Projektin ohjeita ja ahkeraa työtä

Lapsia Nepalista ja Lieksasta ja ompot

Kuvistunnille osallistuimme seuraavana. Oppilailla oli työn alla Ikean lamput, jotka tuunattiin jokainen oman makunsa mukaan. Meidän opiskelijat saivat paperin ja heidän tuli piirtää lamppu, ja jotkut taisivat niitä piirustuksiakin hieman tuunata. Mutta hienosti työskentelivät.
Open käsi pystyssä ja hiljaisuus laskeutuu

Lamput ja nokialainen ja lieksalaisia

Lamppu päähän ja noi vaain hengailee

Klo 10.45 lähdimme Paul ja Constantin oppaina (?) kaupungille tehtäväpapereiden kanssa. Stadtrallye eli kaupunkikierros, jolla tutustutaan tärkeisiin paikkoihin. Myös nokialaiset olivat meillä mukana. Käveltiin aika runsaasti, ja opea harmittaa, kun se askelmittari on kotona. Eikä nää meidän saksalaisetkaan kaikkia paikkoja löytäneet. Ja välillä oli hieman ruokataukoakin: Brezeliä, jätskiä, juomaa. Aika kuuma oli, ja aurinkolasit olivat tärkeät.

Porukka rallissa

Nokialainen katutaiteilija

Lieksalaistaiteilija

Mansikoita ostettiin ja peukku nostettiin

Valettu Wiesbaden kävelykadulla

Jätskiä!

Illalle menen katsomaan Helene Lange -koulun esittämän Nikolai Gogolin näytelmän Reviisori. Myös kaikki suomalaisoppilaat menevät sitä katsomaan, ja jotkut ovat jo sen nähneetkin.

Huomiseen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti