Huomenta!
Minulla ei ole tänään sovittuja tapaamisia, mutta jotain kai voisi kirjoittaa.
Eilen laitoin eräälle opiskelijalle viestiä Frankfurtiin, ja siinä vaiheessa olivat olleet reissussa kaksi tuntia ja tunnin verran katselleet Frankfurtia pilvenpiirtäjän katolta! Mie itse en ole vielä koskaan Frankfurtissa käynyt. Samalle opiskelijalle laitoin viestiä, kun itse olin illallisella klo 18.30. Tuolloin oltiin jo kovasti (vaate-)kauppoja kauppoja kierrelty, ja vielä puolitoista tuntia aikoivat siellä vielä viettää. Joten turnauskestävyyttä tää vaihto-ohjelmassaolo vaatii. Itse olin tyytyväinen, etten tarvinnut siellä olla hölkkäämässä, vaan saatoin käydä ostamassa uuden paketin Hansaplast-rakkolaastareita, jotta lauantaina voisin myös kävellä. Aika hankalaa, kun sandaaleilla pitää kävellä, kun on niin lämmin, mutta niihin ei voi Lenita Airiston mukaan laittaa sukkia, niin on siellä sun täällä rakkoja. Siis ihan kauheeta on tää matkailu!
Kuten monet tietävät, minulla on aika monta rannekelloa, ja Suomesta otin reissuun mukaan kaksi: toinen ranteeseen ja toinen laukkuun. Saksassa sitten huomasin, ettei patteri enää toimi! Eilen sitten kuljeskelin tuolla kävelykadulla, ja etsin sellaista kellokauppaa, johon ilkeäisi oman kellon viedä patterinvaihtoon. Ei siis niihin kauppoihin, joiden ikkunassa on tuhansien eurojen arvoisia kelloja! Löysinkin yhden paikan, johon kelloni jätin patterinvaihtoon, ja tänään saan sen sieltä pois. Klo kymmenen jälkeen saan mennä sen hakemaan. Tuo onkin ainoa tapahtuma tälle päivälle.
Opiskelijat taitavat mennä tänään isolla joukolla jonnekin ulkoilmaan. Sää ainakin on erinomainen. Jotain telttailuakin oli vissiin suunniteilla. Opiskelijat taisivat puhua, että yöksi voidaan jäädä, jos joku aikuinen siellä yöpyy myös. Mie esitin siinä vaiheessa kuuroa. HIH!
Ensi viikoksi oli myös monenlaista suunniteltuna saksalaisvanhempien (!) toimesta. Sieltä tuli minullekin s-posti, jossa oli liitteenä sellainen excel-taulukko aiheesta. Aika tehokkaita nuo saksalaisvanhemmat! Meillä homma tietysti hoitui hienosti opiskelijoiden itsensä puolelta. Täällä vanhemmat olivat ilmeisesti kovasti käärmeissään, kun koulu ei ollut järjestänyt päiviin ohjelmaa tarpeeksi/lainkaan. Miusta on ihan tarpeeksi, kun laukataan tuolla koululla viisi tuntia päivässä, ja ensi viikolla tiistaina menemme tutustumaan Mainziin, jossa menee koko päivä kävellessä. Voi jalkaparkoja!
Lauantai-illan kunniaksi meinasin uskaltautua leffaan. Saksaksi dubattuahan täällä kaikki on. Tarjolla olisi mm. Pirates of the Caribbean 4, Winx Club-leffa ja Kuninkaan puhe. Mutta jotenkin tuo Oscar-palkittu Kuninkaan puhe ei oikein saksaksi päällepuhuttuna houkuttele, kun pääosanesittäjä Colin Firth sai osastaan Oscarin. Hän siis näyttelee änkyttävää kuningas Yrjöä, enkä usko, että saksalainen dubbaaja pystyy samanlaiseen loistosuoritukseen. Joten miun valinta tälle illalle on Vettä elefanteille eli Wasser für die Elefanten, jossa Robert Pattison ja Reese Witherspoon saavat nyt saksalaiset äänet.
Opiskelijat voisivat myös tänne kommentoida, miten viikonloppu on mennyt, jos ne nyt kaikilta aktiviteeteiltaan ehtivät!
Mie kävin kaupungilla ja tällaista oli siellä:
 |
| Kochbrunnen-aukiolla on tuollainen kivannäköinen kahvila, jossa en ole vielä käynyt |
 |
| Lapsilla on leikkipaikka kokoa noin 3 kertaa 7 metriä |
 |
| Miun koti Kochbrunnen-aukiolla |
 |
| Heti Ibiksen oikealla puolella Radisson-ketjun Schwarzer Bock -hotelli, joka ei ole vissiin miun lompakolle, vaikka samassa paikassa sijaitsee kuin Ibis. Ei näytä kovin erikoiselta! Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. |
 |
| Vuoden ensimmäiset saksalaiset mansikat kypsyvät nyt. Hinta n. 2,85 tuokkonen ja vitosella kaksi.Makeita olivat, kun herra Ernst eilen niitä meille tarjosi. |
 |
| Kävelykatu alkaa |
 |
| Porukkaa on kuin meren mutaa |
 |
| Nallekarkkikauppa |
 |
| Tässä Mauritiusplatzilla oli ennen ihana kahvila |
 |
| Koraani ja lause "Liebe für alle, Hass für keinen" |
 |
| Menossa hakemaan kelloa tuosta oikealta ja Galeria Kaufhof -tavaratalo vihreine lippuineen näkyy |
 |
| Louisenforum-ostoskeskus. Tämmöinen vesieste pitäisi tulla kyllä uuteen Oltermanniinkin. |
 |
| Louisenforum: monta kerrosta ja ihmisiä |
 |
| Louisenforum on tuo oranssi rakennus tuossa oikealla. Ja mie seison kävelykadulla. |
 |
| Samasta kohtaa näkymä vasemmalle. Raha pyörii. |
 |
| Saksalaiset menevät aina ensin naimisiin maistraatissa ja se tapahtuu Rathausissa eli kaupungintalolla. Ruusuja ja kuohuviiniä. Herzlichen Glückwunsch! |
 |
| Lauantai on toripäivä |
 |
| Bratwurstia ja Currywurstia tarjolla |
 |
| Ihania kukkia |
 |
| Miusta nää on pioneja, jotka on siis ehkä saksaksi Pfingstrosen |
 |
| Torilla voi juoda tyylikkäästi valkkaria |
 |
| Tästä koululle aina kävelen Wilhemstrassea pitkin, jonka varrella on juuri ne kaupat, joihin miun ei tartte mennä sisään... |
 |
| Ihan normaali menopeli: avo-Audi. Onpa kyllä tylsänvärinen. Happamia... |
 |
| Teatterirakennus |
 |
| Kasinorakennus, Kurhaus, ja puisto vesimotiiveineen |
 |
| Kurhausia vastapäätä ei Ibis, vaan Nassauer Hof. Happamia... |
 |
| Lauantainakin Kusti polkee |
 |
| Miun shoppailut la 21.5.: kirja, kynsilakanpoistoaine, "raakkausgeeli", käsirasva, käsipyykinpesuaine, jalkarasva. Putilot maksoivat yhteensä 2,54 euroa! Ja kirja 8,95 euroa. Aika kallista! |
 |
| Schmitzin kirja suomalaisista "Ne on ihan hulluja, suomalaiset!". Kirjailija on suomalaisen kanssa naimisissa ja opettaa käännöstiedettä Tampereella. Kannen teksti kertoo mm., että suomalaisten lempiharrastukset ovat sauna, ryyppääminen ja itsemurha, mikä ei ole kuitenkaan totta. Ja kertoo lankomiehestään (jotain sellaista kai se Schwippschwager on), joka ei juo pisaraakaan alkoholia, paitsi perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. |
 |
Atomkraft? Nein, danke! Aina on hyvä hetki puhua ydinvoimaa vastaan. Tämä oli siellä Mauritiusplatz-aukiolla sen Koraani-miehen vieressä. Sitten myöhemmin siinä oli vielä Greenpeacekin.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti