Laitoinkin jo viestiä eurooppalaisesta sairaanhoitokortista (tilasin itselleni juuri sellaisen), prepaid-liittymistä, jotka kannattaa tarkistaa, että ne toimivat myös ulkomailla. On aika ikävää, jos nuori siellä huomaa, ettei känny toimikaan, eikä saa edes minua kiinni.
Ja ne passit kannattaa ottaa nyt esille, ja varmistaa, että ne ovat voimassa ja niissä lukee sellaisia nimiä kuin Ville, Niko, Eveliina, Riikka, Elli, Otso ja Jessica c:llä eikä jotain muuta kuten viime vuonna meinasi käydä.
Kiitoksia kiitoksista! Toivottavasti saan tuotua kaikki nuoret takaisin sieltä Wiesbadenin sykkeestä. HIH!
tiistai 26. huhtikuuta 2011
maanantai 25. huhtikuuta 2011
Mitäs tähän pitikään laittaa otsikoksi? Ai niin: Selvästi hyvä päivä! Maanantai 25.4.
Klo 11.30 vaihtoperheet suojatteineen olivat täsmällisesti Lieksan Matkahuollossa, josta starttasimme heti, kun kaikkien passit olivat tallessa! Ja ryhmäkuvia, halauksia, muttei kai kuitenkaan kyyneliä, kun kolmen viikon päästä (!) olemme jo siellä.
Joensuun kentällä vielä muutama kuva, ja ala- ja yläfemmoja heiteltiin, ja sovittiin, että Wiesbadenissa nähdään.
Kiitokset kuuluvat Heino-Gröhneille, Honkasille, Villman-Monosille, Tuhkalaisille, Oinosille, Nevalainen-Haroille ja Vänskille!
Koskenlaskumme löytyy Youtubesta, linkki tässä (kiitos Pasi Hoo!). Unsere Wildwasserfahrt im Video:
http://www.youtube.com/watch?v=AzcVhz2N_ug
Ja eilisellä "votomaratoonilla" olin miekin, kuten Kirsi Veen kuvasta käy ilmi.
| Gruppenfoto! |
| GRUPPENFOTO! HYMYÄ! LÄCHELN! |
Joensuun kentällä vielä muutama kuva, ja ala- ja yläfemmoja heiteltiin, ja sovittiin, että Wiesbadenissa nähdään.
| Joensuun lentokentällä |
| Turvatarkastuksen läpi menty on |
| Lentokonetta kohti. Bis bald! |
Kiitokset kuuluvat Heino-Gröhneille, Honkasille, Villman-Monosille, Tuhkalaisille, Oinosille, Nevalainen-Haroille ja Vänskille!
Koskenlaskumme löytyy Youtubesta, linkki tässä (kiitos Pasi Hoo!). Unsere Wildwasserfahrt im Video:
http://www.youtube.com/watch?v=AzcVhz2N_ug
Ja eilisellä "votomaratoonilla" olin miekin, kuten Kirsi Veen kuvasta käy ilmi.
![]() |
| "Muista ottaa linssinsuojus pois!" |
sunnuntai 24. huhtikuuta 2011
Sunnuntai 24.4. pääsiäispäivä, Viimeinen päivä!
Aamutoimien jälkeen aloimme odottaa Ruunaalle lähtöä. Ruunaalla aloimme katsoa, ketkä kaikki veneeseen mahtuivat, ja 13 saksalais- ja suomalaisnuorta veneeseen lastattiin, ja sitten huoltajat olivat sitä mieltä, että kyllähän matkanjohtajan on myös mukaan mentävä, kun kerran tilaa veneessä on! Ja eipä siinä muu auttanut, kun saksanopen lapsineen vetää myös sadevehkeet päälle, ja mennä vaan koskenlaskuun ekaa kertaa elämässä! Ja lapsi vielä mukana!
Oli kyllä hieno kokemus, kun aurinko paistoi niin lämpimästi järvelläkin, että kuuma meinasi ihan tulla. Meillä oli kotona keittiön mittarissa +23 astetta auringossa, kun Ruunaalle lähdimme.
Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.
Koskenlaskun jälkeen yrittäjä Jarkko Peltolan paikassa saimme vielä syödäksemmekin. Nuoret paistoivat makkaraa innoissaan, ja kahvi maistui nuotiolla keitettynä ja ulkona juotuna hyvältä. Siinä jää kyllä ranskalaiset café au laitit toiseksi! Kiitos, Jarkko, koskista, olit ilmeisesti joutunut meidän takia hieman tekemään töitä, jotta jäiden sekaan mahduimme menemään.
Kotona olimme klo 15.50, noin. Kävimme suihkussa kaunistautumassa, ja Nuokkarilla olimme yhdessä klo 17-20.
Sieltä nuoret menivät kuulema satamaan...Varmaan ihailemaan auringonlaskua.
Huomenna klo 12 maissa Matkahuollosta lähden viemään saksalaiset Joensuuhun lennollensa. Lieksa-Wiesbaden-yhteistyö jatkuu lauantaina 14.5. Wiesbadenissa. Blogi kuittaa, ja kiittää, ja jännittää, miten meillä siellä tulee menemään. Mutta senhän te tiedätte blogista!
| Valmistautumassa laskuun |
| Victoria ja Riikka poseeraavat kevään kuumimmissa muotiluomuksissa |
| Myös Consti tutustui kevään muotiin |
| Gruppenfoto! |
Oli kyllä hieno kokemus, kun aurinko paistoi niin lämpimästi järvelläkin, että kuuma meinasi ihan tulla. Meillä oli kotona keittiön mittarissa +23 astetta auringossa, kun Ruunaalle lähdimme.
Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.
| Kosken alussa |
| Keskellä koskea |
| Lieksa-Wiesbaden yhteistyötä veneessä |
Koskenlaskun jälkeen yrittäjä Jarkko Peltolan paikassa saimme vielä syödäksemmekin. Nuoret paistoivat makkaraa innoissaan, ja kahvi maistui nuotiolla keitettynä ja ulkona juotuna hyvältä. Siinä jää kyllä ranskalaiset café au laitit toiseksi! Kiitos, Jarkko, koskista, olit ilmeisesti joutunut meidän takia hieman tekemään töitä, jotta jäiden sekaan mahduimme menemään.
| Open lapsi marssii kohti ruokapaikkaa |
| Sillalla koskien päällä |
| Votomaratoonilla! Kiitos Kirsi Veelle koskenlaskukuvista |
| Polku mutkitteli rantaa myöten |
| Ja aurinko vaan paistoi |
| Ruokajono |
| Milla Oinosten keskellä makkaranpaistossa. Askolle kiitos koskenlaskumahdollisuuden selvittämisestä! |
| Nuoria syömässä ulkona |
| Makkaranpaistossa |
| Kahvia, teetä, kaakaotakin oli |
| Milla kuvasi nuoria |
| Lars ja Paul Millan kuvakulmasta |
Kotona olimme klo 15.50, noin. Kävimme suihkussa kaunistautumassa, ja Nuokkarilla olimme yhdessä klo 17-20.
| Wii- ja Airhockeyporukkaa |
| Olihan siellä Potter-tyttökin |
| Biljardia, katsomassa myös Ellin isä. Kiitos koskenlaskuvideosta hänelle ja Jarkolle. Sitä saa lainata minulta. Jarkko kuvasi kypärän päällä olevalla kameralla koko reissun. |
| Otos nro 2 oli ok, Silver ja Johanna |
Sieltä nuoret menivät kuulema satamaan...Varmaan ihailemaan auringonlaskua.
Huomenna klo 12 maissa Matkahuollosta lähden viemään saksalaiset Joensuuhun lennollensa. Lieksa-Wiesbaden-yhteistyö jatkuu lauantaina 14.5. Wiesbadenissa. Blogi kuittaa, ja kiittää, ja jännittää, miten meillä siellä tulee menemään. Mutta senhän te tiedätte blogista!
lauantai 23. huhtikuuta 2011
Lauantai 23.4. - vapaapäivä
Herätys klo 7.30.
Kauppaan pyörällä (!) klo 9.45.
Kotona klo 11.10.
Suunnitelmat saksalaisen varalle selviävät.
Ruokaa tekemään klo 11.15.
Ruokaa saksalaiselle. Vaihtari hakee saksalaisen päiväpuuhiin klo 13.00.
Minä lapseni kanssa uimaan klo 11.50. Puolitoista kilometriä ja kotona klo 13.20. Pastaa perheelle.
Kylään klo 14.15. Kotiin klo 16.20.
Lapselle kaveri kylään klo 16.50. Ja lisää vieraita klo 17.15.
Selvisi, että huomenna pääsemme koskenlaskuun. Tekstiviestejä ja kyytien sopimista.
Nuoremme ovat kuulema päivällä otelleet jalkapallossa ja pesäpallossa Suomi vastaan Saksa, Saksa voitti (tietysti?) jalkapallossa ja Suomi luonnollisesti pesäpallossa.
Meidän saksalainen kotiutui klo 20.25.
Nuudeleita ja colaa.
Normilauantai siis. Ei kuvamateriaalia, koska oli niin kiireetön ja tavallinen vapaapäivä.
Huomenna sitten luontoon, koskeen ja retkeilemään klo 12. Ja illalla Nuokkarille.
Kauppaan pyörällä (!) klo 9.45.
Kotona klo 11.10.
Suunnitelmat saksalaisen varalle selviävät.
Ruokaa tekemään klo 11.15.
Ruokaa saksalaiselle. Vaihtari hakee saksalaisen päiväpuuhiin klo 13.00.
Minä lapseni kanssa uimaan klo 11.50. Puolitoista kilometriä ja kotona klo 13.20. Pastaa perheelle.
Kylään klo 14.15. Kotiin klo 16.20.
Lapselle kaveri kylään klo 16.50. Ja lisää vieraita klo 17.15.
Selvisi, että huomenna pääsemme koskenlaskuun. Tekstiviestejä ja kyytien sopimista.
Nuoremme ovat kuulema päivällä otelleet jalkapallossa ja pesäpallossa Suomi vastaan Saksa, Saksa voitti (tietysti?) jalkapallossa ja Suomi luonnollisesti pesäpallossa.
Meidän saksalainen kotiutui klo 20.25.
Nuudeleita ja colaa.
Normilauantai siis. Ei kuvamateriaalia, koska oli niin kiireetön ja tavallinen vapaapäivä.
Huomenna sitten luontoon, koskeen ja retkeilemään klo 12. Ja illalla Nuokkarille.
perjantai 22. huhtikuuta 2011
Pitkäperjantai 22.4.
Hei, blogin pitäjä osasi jopa vaihtaa aikavyöhykettä, jotta ei enää näytä siltä, kuin olisin täällä keskellä yötä aina kirjoittamassa.
Tälle päivälle on syöty aamupalaa, käyty suihkussa ja miun "lapset" pelaavat yhdessä wiillä.
Ruokaakin tein jo, ja meidän saksalaisnuori pääsee kohta vaihtarinsa kanssa tutustumaan rajavyöhykkeeseen.
Illalla tarjoan mahdollisuuden olla porukalla Nuokkarilla.
Aurinko paistaa, joten Suomen kevätkin näyttää ihan siedettävältä. Mieheni laittoi kyllä viestiä Saksasta, jossa pitäisi iltapäivällä olla jopa 27 astetta!
Kuvatunnelmia Nuokkarilta. Siellä meillä oli ihan kivaa. Tytöt olivat sitä mieltä, etten saa kuvia ottaa, mutta miehän en usko, mitä miule sanotaan... HIH!
Huomenna on lauantai ja ohjelmaton (???!!!!) päivä.
Tälle päivälle on syöty aamupalaa, käyty suihkussa ja miun "lapset" pelaavat yhdessä wiillä.
Ruokaakin tein jo, ja meidän saksalaisnuori pääsee kohta vaihtarinsa kanssa tutustumaan rajavyöhykkeeseen.
Illalla tarjoan mahdollisuuden olla porukalla Nuokkarilla.
Aurinko paistaa, joten Suomen kevätkin näyttää ihan siedettävältä. Mieheni laittoi kyllä viestiä Saksasta, jossa pitäisi iltapäivällä olla jopa 27 astetta!
Kuvatunnelmia Nuokkarilta. Siellä meillä oli ihan kivaa. Tytöt olivat sitä mieltä, etten saa kuvia ottaa, mutta miehän en usko, mitä miule sanotaan... HIH!
| Tässä Vicki sanoo just "Neeeeiin!", ettei kuvaa saa ottaa. No, paljonpa auttoi. |
| Biljardiporukka |
| Näitäkään ei saanut kuvata, mutta kun kuvaa tarpeeksi kaukaa, eivät huomanneet. |
| Wiitä pelattiin. Tässä tennistä. |
| Guitar Hero ja Tietokone-Nero |
| Loppuillasta Wii alkoi vetää porukkaa puoleensa |
| Hero ja Nerot |
| Suurin osa porukkaa Wiin ääressä |
torstai 21. huhtikuuta 2011
Kiireinen Kiirastorstai 21.4.
Koululle menin minäkin kahdeksaksi, vaikka koulu minulla alkoi klo 10. Katsoin, että kaikki halukkaat saksalaiset pääsivät tietokoneluokkaan. Klo 9 heidän piti sieltä kuitenkin lähteä, sillä alakoulun luokka oli tilan jo aiemmin itselleen varannut.
He istuivat sitten klo 9-10 lukion oppilaskunnan huoneessa, kun minulla ei ollut vielä tunteja, vaan niitä vasta valmistelin.
Klo 10-11.30 olimme tositoimissa seiskaluokkalaisten kanssa, jotka alkukankeudesta päästyään eivät enää ujostelleetkaan saksan puhumista, vaan reippaasti tekivät sen, mitä käskin, mm. kysymään tekstiin liittyvät kysymykset saksalaisilta vierailta, ja saksalaiset vastasivat lukemansa tekstin perusteella.
Saksalaiset tekivät paperilennokkeja (?).
Ruokatauko. Miten lie pääsiäisruoka vieraille maistunut?
Klo 12.15-13.00 vielä saksaa lukion ekaluokkalaisille, ja sitten yhteistyömme kielenopiskelun osalta onkin ohi, sillä ensi maanantaina eli vielä pääsiäisvapaiden aikana saksalaiset lähtevät pois.
Klo 14-15.30 saksalaiset olivat, toivottavasti, kotsan tunneilla, sillä minulla oli ruotsia kasiluokkalaisille + siihen päälle lukion tokan luokan saksaa ryhmälle, josta aika moni oli poissa...
Puoli neljän jälkeen olen pyöräillyt kotiin, ja nyt (klo 17.00, toim. huom.) odotamme, että pääsemme lähtemään Hurtan Holviin karjalaiselle aterialle. Sitä ennen haen Kulttikselta Nuokkarin avaimen, jotta pääsemme sinne omalla porukalla pääsiäisen aikaan.
Nyt olen käynyt Nuokkarin avaimen ja koko porukka, 29 henkeä, oli syömässä Hurtan Holvissa herkullista ruokaa. Kiitos Taskiset!
Ryhmäkuvaan nuoret laitettiin. Danke schön! Bitte schön!
He istuivat sitten klo 9-10 lukion oppilaskunnan huoneessa, kun minulla ei ollut vielä tunteja, vaan niitä vasta valmistelin.
Klo 10-11.30 olimme tositoimissa seiskaluokkalaisten kanssa, jotka alkukankeudesta päästyään eivät enää ujostelleetkaan saksan puhumista, vaan reippaasti tekivät sen, mitä käskin, mm. kysymään tekstiin liittyvät kysymykset saksalaisilta vierailta, ja saksalaiset vastasivat lukemansa tekstin perusteella.
| Olevinaan opiskellaan |
| Paperilennokki todisteena |
| Silver, Felix, Johanna ja Victoria |
Klo 12.15-13.00 vielä saksaa lukion ekaluokkalaisille, ja sitten yhteistyömme kielenopiskelun osalta onkin ohi, sillä ensi maanantaina eli vielä pääsiäisvapaiden aikana saksalaiset lähtevät pois.
Klo 14-15.30 saksalaiset olivat, toivottavasti, kotsan tunneilla, sillä minulla oli ruotsia kasiluokkalaisille + siihen päälle lukion tokan luokan saksaa ryhmälle, josta aika moni oli poissa...
Puoli neljän jälkeen olen pyöräillyt kotiin, ja nyt (klo 17.00, toim. huom.) odotamme, että pääsemme lähtemään Hurtan Holviin karjalaiselle aterialle. Sitä ennen haen Kulttikselta Nuokkarin avaimen, jotta pääsemme sinne omalla porukalla pääsiäisen aikaan.
Nyt olen käynyt Nuokkarin avaimen ja koko porukka, 29 henkeä, oli syömässä Hurtan Holvissa herkullista ruokaa. Kiitos Taskiset!
| Nuoria |
| Nuoria ja Sarikin taustalla |
| Etualalla open tytär Milla, Lars ja nuoria ja huoltajia |
| Die Deutschlehrerin myös täällä |
Ryhmäkuvaan nuoret laitettiin. Danke schön! Bitte schön!
| "Pimeää porukkaa" |
keskiviikko 20. huhtikuuta 2011
Keskiviikko 20.4.
Kouluviikko se alkaa vaan loppua kohti kääntyä eli huomenna viimeinen koulupäivä, ei siis niin, että joku olisi loman tarpeessa...HIH!
Tänään heti klo 8-9.30 meillä oli Otson ja muiden ysiluokan saksaa ja seitsemän saksalaista vierasta osallistui oppituntiin. Tunnin lopuksi soitettiin heidän pyynnöstöön Bushidon "Alles wird gut" -biisi http://www.youtube.com/watch?v=Sa5fqBVISmU.
Klo 10-11 olivat atk-luokassa (minulla seiskaluokan ruotsia), ja sitten heillä oli viimeisen kerran lukion kutoskurssin saksaa. Siellä mietittiin, mistä maista meidän tavaramme globaalissa yhteiskunnassamme tulevat, ja minulle oli yllätys, että minun mp3-soitin on kotoisin Malesiasta. Siellä loppubiisiksi otettiin hassunhauska Money boy -nimisen artistin biisi nimeltä "Dreh den Swag auf" ("What up?"; kielioppivirhe, toim. huom.) http://www.youtube.com/watch?v=zCfm-vWuQRk.
Sitten täyttä laukkaa museolle saksalaisten ja Even kanssa, ja siellä odottivat meitä jo Jessica ja Elli. Vänskän Kyllikki esitteli meille englanniksi museon, ja minusta reissu sinne oli kyllä kävelyretken arvoinen. Kiitos, Kyllikki!
Tänään heti klo 8-9.30 meillä oli Otson ja muiden ysiluokan saksaa ja seitsemän saksalaista vierasta osallistui oppituntiin. Tunnin lopuksi soitettiin heidän pyynnöstöön Bushidon "Alles wird gut" -biisi http://www.youtube.com/watch?v=Sa5fqBVISmU.
| Tosi kiinnostava moniste, ei kun siis peli tuolla pöydän alla. |
| Johanna ja Victoria neuvovat tietä jostakin jonnekin. |
Klo 10-11 olivat atk-luokassa (minulla seiskaluokan ruotsia), ja sitten heillä oli viimeisen kerran lukion kutoskurssin saksaa. Siellä mietittiin, mistä maista meidän tavaramme globaalissa yhteiskunnassamme tulevat, ja minulle oli yllätys, että minun mp3-soitin on kotoisin Malesiasta. Siellä loppubiisiksi otettiin hassunhauska Money boy -nimisen artistin biisi nimeltä "Dreh den Swag auf" ("What up?"; kielioppivirhe, toim. huom.) http://www.youtube.com/watch?v=zCfm-vWuQRk.
Sitten täyttä laukkaa museolle saksalaisten ja Even kanssa, ja siellä odottivat meitä jo Jessica ja Elli. Vänskän Kyllikki esitteli meille englanniksi museon, ja minusta reissu sinne oli kyllä kävelyretken arvoinen. Kiitos, Kyllikki!
| Kierroksen alussa |
| Devil's caller... |
| Tarkkana kuunnellaan ja kuvataan |
| Pääsimme tutustumaan ulkorakennuksiinkin |
| Viileää oli, ja sisällä kämpissä ja hirsimökeissä vieläkin koleampaa |
| Myllyistä ja saunoista oli puhetta |
| Yksi saksalainen kodasta ulos |
| Toinen saksalainen kodasta ulos |
| Museon vanhin rakennus oli yksinkertaisuudessaan kiinnostava. Aloimme miettiä, miten erilaista elämä ennen olikaan. Eläimet samassa tuvassa kuin ihmiset, eikä tietenkään nykyajan viihdykkeitä. |
| Kiitos hyvästä opastuksesta, Pielisen museo ja Kyllikki. |
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
