perjantai 15. huhtikuuta 2011

15.4. Koulua

Arkea oli luvassa tänään suurimmalle osalle saksalaisia. Koulua käytiin ahkerasti. Joillakin aamu alkoi musiikin tuplatunnilla, jotkut olivat atk-luokassa ja miettivät, mikä on suosittua saksalaista musiikkia... Nuoret myönsivät, että he itse kuuntelevat englanninkielistä musiikkia. Mutta kyllä me sitten yhden laulun löysimme: Culcha Candela ja biisi "Berlin City Girl" ( http://www.youtube.com/watch?v=z1t8D3UtTvk ), joka jo kolmannella kuuntelukerralla sai ainakin minut laulamaan mukana, mutta toisaalta silloin oli perjantain viimeisen oppitunnin viimeiset minuutit ja viikonloppu tulossa, joten silloin laulattaa vähemmästäkin.

Minulla oli päivän aikana neljä saksan tuntia, joilla minulla oli 6 saksalaista vieraina. Oudoimpia suomalaisia sanoja olivat "kauhean pitkä" tulevaisuudensuunnitelmat (= Zukunftspläne) ja pahoja kirjaimia sisältävä hölynpölyä (= Quatsch) ja saksalaisten mielestä Yrjö-Y on vieras kirjain: syksyllä (= im Herbst) ja yhdessä (= zusammen) meinasivat saada kielen solmuun.

Vielen Dank für eure Hilfe im Unterricht, Lars, Felix, Constantin, Victoria, Johanna und Silver! Ich mache so tolle Fotos, so habe ich gehört, dass ich euch auch heute ein paar von denen zeigen kann:

Deutsch mit der Klasse 8

Tämä on  lavastettu kuva, kun se eka miun ottama ei tytöille kelvannut


Tässä Felix ja Constantin tekevät ahkerasti säänilmaisutehtävää eli kopioivat (= abschreiben) suomalaiselta kasiluokkalaiselta oikeita vastauksia

Paul oli vaihtarikaverinsa Otson kanssa Joensuussa SciFestissä. Liekö ollut kivaa?

Illalla Lieksassa pidettiin bändi-ilta, ja siellä monet nuorista olivatkin. Toivottavasti oli kivaa. Nyt alkaa viikonloppu, josta tiedän sen verran, että huomenna on taas aikainen aamu, kun junalla klo 7.20 pitäisi noiden nuorten lähteä Joensuuhun. Se tarkoittaa sitä, että mekin heräämme aikaisin. No, aikainen lintu madon nappaa.

Mitä muuta viikonloppuna tapahtuu tai on tapahtunut? Kertokaa kuvin ja/tai sanoin! Schönes Wochenende! Wir treffen uns am Montag in der Schule!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti