lauantai 28. toukokuuta 2011

Lauantai 28.5. Kotimatka

Aamulla hieman huonosti nukutun yön jälkeen lähti perheeni klo 6.10 paikallista aikaa taksilla kohti rautatieasemaa kaikkine laukkuineen. Rautatieasemalta matka jatkui S-Bahnilla Frankfurtin lentokentälle, jossa olimme ennen puolta kahdeksaa ja ensimmäisinä koko porukasta!

Minua hieman jännitti, näinköhän kaikki vaihtariperheet tulevat ajoissa paikalle, ja loppuuhan tämä minun reissuni jo tänään! Mutta kyllä kaikki olivat ajoissa paikalla! Viimeinen suomalainen tuli paikalle n. klo 7.50, ja tuokin myöhässätulo taisi olla enemmän isäntäperheestä johtuvaa. He olivat sitä mieltä, että lähteevät vasta puoli kahdeksan, vaikka olin sanonut, että puoli kasilta pitää olla jo kentällä. Mie olin osannut tehdä check-innäykset on-line hotellissa koneella ja tulostanut ne hotellin aulassa, joten ne minulla oli valmiina kaikille.

Vielä muutamat Gruppenfotot ja halaukset ja kyyneleet, ja sitten turvatarkastuksen läpi ja aika rivakkaa vauhtia vaan koneelle, sillä aikaa ei ollut hirmuisesti jäljellä. Mutta hyvin ehdittiin ja lennettiin turvallisesti Helsinkiin. Miun perhe lähti autolla kotia kohti, meidän porukka jäi odottamaan minibussia Tikkurilaan. Sekin tuli nyt ajallaan. Junaankin löydettiin, ja koska täällä toimii netti, pystyn vielä matkan lopputunnelmat laittamaan tännekin. Kuvat sitten myöhemmin, ne Gruppenfotot, kunhan on piuhakin paikalla.

Tiistaina vielä palautevanhempainilta ja sitten se on paketissa tämän vuoden osalta. Ensi vuodeksi on jo jotain suunnitelmia tehty. Katsotaan, toteutuuko ne!
TSCHÜSS! BIS SPÄTER!
"Me täällä ollaan vaan ja haahuillaan..."

Tämä kuva piti kuulema poistaa. Tietysti laitoin sen nettiin.

Joko kaikki paikalla?

Gruppenfoto Lieksa-Wiesbaden 2011

GRUPPENFOTO!

GRUPPENFOOTOOO!

Und auch die Eltern, bitte schön!

Lächeln! = Hymyä!

Mit der (!) Frau Kärkkäinen

Das letzte GRUPPENFOTOOOOOOOO!


 PALJON KIITOKSIA MUKANA OLLEILLE NUORILLE JA HEIDÄN VANHEMMILLEEN! =
ICH DANKE ALLEN AUSTAUSCH-JUGENDLICHEN UND IHREN ELTERN!
AUF WIEDERSEHEN! = NÄKEMIIN!

perjantai 27. toukokuuta 2011

Viimeinen päivä pe 27.5.

Kouluun hölkkäsin klo 7.25-7.50.
Luultiin, että meillä olisi vielä viimeiset tunnit saksaa ja kaksi tuntia kuvista, mutta aloitimme rentoutuksella joskus 8.25 ja rentouduttiin. Sitten annettiin palautetta, feed back, hienosti englanniksi Barbaralle. Ensin muotoilivat lauseensa kirjallisesti ja sitten lukivat ne ääneen. Hyvää palautetta tuli, ja osasivat antaa meille parannusehdotuksiakin. Klo 9.40 loppui tunti ja Barbara kiitteli suomalaisia mukaviksi nuoriksi ja meillä oli hänelle lahjaksi kaupungilta kirja Minun Karjalani (ihania valokuvia meiltä) ja sininen Marianne-karkkipussi. Niin suomalaista, niin suomalaista.

Tämän jälkeen suomalaiset saivat vapaat koulun loppuun asti, koska joillakin oli vielä tuliaiset ostamatta (huom. kotijoukot! Nyt niitä siis on ostettu!). Ja me Barbaran kanssa menimme vielä tapaamaan rouva Ahlring eli koulun johtaja, ja keskustelimme vaihto-ohjelmasta ja siinä tänä vuonna siinä olleista ongelmista, lähinnä siitä, että on hieman hölmöä, että suuri suomalaisporukka tulee Wiesbadeniin kahdeksi viikoksi, eivätkä he ollenkaan tapaa vaihto-ohjelmaa hoitanutta ja minunkin kanssa "tuhat" s-postia laittanutta opettajaa ollenkaan, sillä hän on Espanjassa solmimassa uusia vaihto-ohjelmasuhteita. Tänään Wiesbadeniin saapuu yhtä suuri ryhmä Latviasta, eikä tämänkään kahden viikon aikana vaihto-ohjelmaope ole paikalla. Hieman hankalaahan se tietysti on, mutta onneksi meillä oli Barbara kaverina ja apuna.

Iltapäivällä nuorten oli tarkoitus mennä Mainziin Wakeboardenia (?) tekemään, mutta ilma oli hieman tuulinen ja kylmä. Ovatkohan sitä voineet kokeilla? Ja mitä muuta niillä lie suunnitteilla viimeiseksi illaksi? Toivottavasti ovat huomenna hyvissä ajoin lentokentällä. Viimeistään puoli kahdeksalta sovimme siellä olevamme. Toivottavasti vaihtoperheilläkin tuo tieto on...

Kuvia ja sitten Wiesbaden vaikenee...
Barbara näyttää kutosluokan luokan sääntöjä

Kuuntelemme toisiamme, tuemme toisiamme, käyttäydymme kunnolla emmekä loukkaa ketään yms.Ryhmähenkeä ja luottamusta toivomme.

Rentoutushetki. Olimme luokassa, jonka oppilaat olivat parhaillaan liikuntatunnilla ja lähtiessään olivat nostaneet tuolit pöydille.

Ville antaa palautetta.

Palautetta kirjoitettiin ja annettiin.

Luokan seinällä oli myös vinkkejä opiskeluun: suunnitelmallinen opiskelu, ilon kanssa opiskelu, monien aistein avulla oppiminen, kiinnostus oppiaineeseen, opiskella pikkuisen joka päivä ja pitää muistaa pitää taukoja

Huomenta, Suomi!

Vähiin käy, ennen kuin loppuu!
Kaikki on mennyt hyvin, koska mitään muutakaan ei ole korviini kantautunut.
Tämä päivä vielä koulua, ja huomenna aamulla lennämme Suomeen.
Suunnittelin jo, että voisimme pitää tiistaina 31.5. palautevanhempainillan, jonne eivät ysiluokkalaiset ainakaan pääse, koska ovat luokkaretkillänsä ja lukiolaisillakin saattaa olla koeviikon viimeisiä kokeita menossa, mutta vanhemmille tarjoan palautteenantomahdollisuutta.
Nähdään tiistaina 31.5. klo 18 lukiolla. Laitan vielä viestiä tuosta tapaamisesta, jos kaikki eivät vaikka tätä minun blogiani seuraa (?).

torstai 26. toukokuuta 2011

To 26.5. WM-Festival der Schulen Frankfurt

Kuvat kertokoon tästä päivästä.

Olihan siellä nää Euroviisu-Lipstick-pojat Irlannista

Cassandra Steen - saksalainen rap-laulaja

Tässä vasta ollaan menossa. Niinalla tosi tärkeä ilme!

Suomalaiset ihmettelevät tunnelmaa Frankfurt Commerzbank-areenalla

Lavalla häiläsivät juontajat

Suomalaiset miettivät, saksalaiset tekevät lavalta ohjatut käsiliikkeet käskystä

Culcha Candela! Berlin City Girl!

Pietro...Lombardi! HÄH?

Tytöt kirkuivat aika lujaa tämän saksalaissolistin kohdalla. Englanniksi lauloi "More and More" tai jotain yhtä mitäänsanomatonta

Oliver Bierhofkin oli siellä. Saksan maajoukkueen manageri, entinen huippuhyökkääjä

Scooter voimissaan!




keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Keskiviikko 25.5. Enkkua, saksaa ja kuvista

Tänään oli ensin enkkua, sitten rentoutusta ja puolisen tuntia (!) saksaa. Aika rankkaa.
Sitten osalta loppuikin jo koulu, osa meni shoppailemaan rautatieaseman lähellä olevaan ostoskeskukseen, kun vaihtarikaverilla oli vielä koulua. Mie menin Barbaran ja toissavuotisen vaihto-oppilasohjelman hoitajan Mariannen kanssa kahvila Lomeniin.
Klo kaksi olin perheen luona hotellilla, josta lähdimme ostoskeskukseen sinne rautatieaseman viereen. Ostin pari levyä, joista saksanoppilaat saavat ensi lukuvuonna taas nauttia (?).
Ja kuvia tulee tässä:
Kohta alkaa koulu

Kuvistunti alkoi klo 10. Ohjeita odotellaan.

Odotellaan vieläkin. Huom. kello on 10.15...

Suomalaiset saivat tehtäväksi tehdä posterin Suomesta. Taustalla oikealla istuneet pojat eivät tehneet kaksoiskuvistunneilla yhtään mitään muuta, kuin katselivat kännyköitään tjs. Männööhän se päevä siinäkin!

Lieksassa ollut Silver sen sijaan teki ahkerasti lamppuaan

Ja siitä tuli aika hieno. Monet luokkalaiset kävivät kateellisina sitä katsomassa.


Viimeisessä kuvassa 2011 vuoden vaihto-ohjelmamme suomalaisten näkemys kotimaasta! Suomi-Neito paljain jaloin.

Huomenna lähdemme Frankfurtiin Frankin eli herra Schulzen (saksan ja yhteiskuntaopin ope) kanssa katsomaan naisten jalkapallon MM-kisojen etukäteisjuhlaa. Huomenna lisää siitä.

tiistai 24. toukokuuta 2011

Tiistai 24.5. Mainz

Tästä päivästä Mainzissa saavat kuvat kertoa.

Gruppenfoto! Koulun pihalla odotimme Claus Finkiä ja aloin jo huolestua, kun Claus tuli vasta viisitoista yli. Aamuruuhka oli ollut yllättävän kova.

Mainziin pääsimme helposti bussilla, johon keltaiset ilmaiskorttimmekin kävivät. Loistavaa! Torin reunalla Überraschungseis Kinder-munalla! Lecker!

Rouva Kärkkäinen ja "oppaamme" Claus Fink. Paidastakin näkee, että Claus on Suomi- ja Ahvenanmaa-fani. Ja hän osaa tietysti suomea ja luonnollisesti myös ruotsia. Claus sanoi muutaman lauseen oppilaillekin ruotsiksi.

Porukka kerääntyy suomenkielistä opastettua Mainzin kierrosta varten

Keskellä opas Riitta Sengebusch, alunperin Liperistä

Torin reunalla ihania rakennuksia. Kaikki kuitenkin rakennettu sodan jälkeen uudestaan vanhaan tyyliin ulkoa ja uuteen uskoon sisältä.

Mainzin tuomiokirkko

Aika kiva kaarikäytävä
Mainzin vanhin talo, ihanat seinäruusut (?) ja kummallinen vesihana

Hanasta tuli vettä, vaikka se ei ollut seinässä kiinni...Merkillistä!

Gutenberg-museossa tutustuimme kirjapainoon

Keskitytään

Ville von und zu Gutenberg ja "rouva" auttaa suurta mestaria

Itse Gutenbergin joutui hommiin

Kiristetään painolevyjä

Välissä lepoa

Johanneksen evankeliumin alku: Alussa oli sana, ja sana oli Jumalan

Saint Stefan-kirkko

Marc Chagallin viimeinen työ: kirkon siniset ikkunat

Kuvattiin ahkerasti


Linja-autoa odotellessa voisi vaikka syödä jotain pientä... Vitsejä voi vetää hatusta, Ken!