maanantai 16. toukokuuta 2011

Eka koulupäivä takana

Tänään olimme klo 8.00 koulussa, ja siellä kiersimme ensin koulua, tapasimme rehtorinkin, ja sitten menimme luokkahuoneeseen keskustelemaan tulevien päivien ohjelmasta, joka viime vuoden tapaan ei ole ollenkaan niin helppoa organisoida kuin meillä. Saimme porukkaamme kaksi vahvistustakin: Nokialta on toista viikkoa jo lukiolaiset Juho ja Melissa täällä, ja heille suodaan kanssa tilaisuus meidän kanssa oppia saksaa. He ovat varmasti innoissaan tästä mahdollisuudesta.
Kohta lähden linja-autolla muutaman meidän oppilaan kanssa kohti elämysten linnaa, jossa olimme viime vuonnakin. Osa suomalaisista tulee vaihtarinsa kanssa sinne suoraan, mutta osan mie vien linjurilla perille. Osa saksalaisista ei pääse mukaan, sillä tällä viikolla tuntui joillakin olevan jopa 4 (!) koetta, ja niihin on valmistauduttava. Laitan kuvia myöhemmin, kunhan reissulta olemme tulleet.
Mie olen siis yhä edelleen täällä hotellin ala-aulassa bloggaamassa, kun ei tää heidän langaton (toimimaton) nettinsä siellä minun huoneessa toimi taaskaan. Liekö tuulen suunta väärä?
Saimme tänään myös sellaiset ilmaisliput noihin linja-autoihin, joten nyt kelpaa bussilla ajella.
***
No, nyt olen tullut takaisin hotelliin, ja kello on 18.10! Että sellainen lyhyt työpäivä Saksanmaalla! Hienosti löysin nuoret, joiden kanssa matkustin bussilla Freudenbergin aistien linnalle. Siellä alkoi opastettu kierros klo 14.20 ja kesti klo 16.00 asti. Kaikenlaista aistien kanssa pelaamista siellä oli. Linnassa kun oltiin, oli aiheena keisari ja yritettiin saada prinsessalle prinssiä, ja löytyihän hänkin lopulta... Aktiviteetteja näette kuvista.

Tutustumiskierroksella. Tässä näkyy myös nokialaisvahvistukset

Projekteja koulussa tehdään. Tässä seinällä aikakaudet, niin kuin siis dinosaurukset ja kaikkee

Nepalia autetaan esim. pyörärallilla. Jonakin vuonna saatiin jopa 80 tuhatta euroa!

Odottelua ennen opastusta. Ihanan lämmin takka, täällä ei vieläkään ole lämmin.

Tämmönen vesipalju, ja siitä lähti ääntä ja värinää ja vesipisaroita

Kuulema Kiinan keisarille suunniteltiin, jotta kaveri voisi pestä kasvonsa itse mitään tekemättä ja ilman, että palvelijat saisivat koskea ylhäisyyteen

Siis niinku näin! Huom. Kiinan keisarin Reinot!

Yhteistyössä oli voimaa tässä keinussa, kuten kaikessa sosiaalisessa tekemisessä

Zusammenarbeit = Yhteistyötä
Prinssi osoittaa prinsessalle olevansa herkkä ja kärsivällinen kaveri

Mitäköhän se prinssi tässä yritti näyttää? Rohkeutta? Ainakin opella meinasi tulla kylmänhiki, kun pikkuisen nosti prinssi päätään kesken kivenkeinahtelun...Mutta koska muut eivät tuonne halunneet, oli palkintona prinsessa!

Mikäs siinä oli sitten prinssin Nepal-keinussa kiikkua!

Todella ärsyttävä ääni lähti jousesta ja metallilevystä, mutta värähtely aiheutti kauniit kuviot. Joskus ruma on kaunista, eikös se suuri ajattelija Lauri Tähkä näin laula?
 Kierroksen lopuksi menimme huoneeseen, jossa on gongeja. Siellä keskityimme, kuuntelimme. Viimeisenä tehtävänä oli ottaa pari itselleen, ja eräs suomalaisraukka sai minut parikseen. Selät vastakkain istuimme ensin, ja siitä valuimme asentoon, jossa päät oli toisen olkapäällä. Opas paukutteli gongeja, ja me rentouduimme. Paitsi että sekä minä että suomalaisnuori jännitimme niskojamme, jotta emme painaisi liikaa toisen olkapäätä, vatsalihaksetkin olivat kovilla. Sanoin nuorelle, että tää kannattaa kertoa kotona äidille. Ja lopuksi pieni pähkinä (toivottavasti kukaan ei ole allerginen...Ich mache immer so gute Witze! Hyviä vitsejä minulla. Olen niistä aika (surullisen) kuuluisa täällä(kin))

Mitä sinä näet kuvassa? Vastaus huomenna...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti